Published by ANNE DENIAU aka ANN RAY

 

"I often feel that people come to me to be photographed as they would go to a doctor or a fortune teller -to find out how they are-. So they’re dependent on me. I have to engage them. Otherwise there’s nothing to photograph. The concentration has to come from me and involve them. Sometimes the force of it grows so strong that sounds in the studio go unheard. Time stops. We share a brief, intense intimacy. But it’s unearned. It has no past...no future. And when the sitting is over —when the picture is done— there’s nothing left except the photograph...the photograph and a kind of embarrassment."

Richard Avedon.

 

 

I have very few Masters.

Anyway, Richard Avedon belongs to no category.

& with him time does not matter.

 

 

2 books, early times.

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20 images throughout time.

 

 

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1959 1964

 


 

 

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" I've worked out of a series of no's. No to exquisite light, no to apparent compositions, no to the seduction of poses or narrative. And all these no's force me to the "yes". I have a white background. I have the person I'm interested in and the thing that happens between us." (1994)

 

 


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Richard Avedon, 2002.

 

 

 

" And if a day goes by without my doing something related to photography, it's as though I've neglected something essential to my existence, as though I had forgotten to wake up.

I know that the accident of my being a photographer has made my life possible."

 

 


All pictures © Richard Avedon

Richard Avedon Foundation.

 

 

 

 

 

 
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Comment on this post

SC 05/20/2011 14:40


Oui, la question était impossible. Nadar, Carjat, je choisis - de justesse - le second, peut être à cause du choc lorsque j'ai vu l'original il y a... longtemps...
5,6... voire un peu plus, ça donne envie... de continuer !
Bonne journée ;-) !


Anne D. 05/20/2011 13:21


Celui de Carjat est très beau, mais je préfère les portraits de Baudelaire par Nadar. Moins évidents... plus troubles, plus humains. Chez Carjat je vois moins de Baudelaire e tplus de Carjat.
L'intention tellement (trop ?) présente... (pardon)
Et puis, tous les portraits faits par August Sanders, Dorothea Lange... Avedon encore, comment oublier celui-ci : Françoise Hardy... ! et puis tous ces visages saisis par Martine Barrat...
Et j'en viens à me demander, dans ceux que j'ai faits, quels sont mes préférés. Je sais... ;-) j'en compte au moins 3. 4. 5. ;-)


Anne D. 05/20/2011 13:12


Il y en a tant... Les Pierrots de Nadar, ici Giacometti & Beckett (et ailleurs Noureev) par Avedon, Lee Miller par Man Ray, Ian Curtis par Anton Corbijn, Cocteau, Avedon, Bacon par Irving Penn,
et toutes les femmes par Paolo Roversi, en particulier ses portraits nus en pied dans le livre "nudi" ou ce portrait de Tilda Swinton en 1995... J'en oublie mille...


SC 05/20/2011 13:02


Pour une fois, pas une commentaire, mais une question : le portrait que vous préférez, entre tous ? Je m'y risque de mon côté : le "Baudelaire" de Carjat.
Ceux d'Avedon sont de la même veine, l'ame, l'unique et la fragilité, souvent là où on l'attend pas.